Man skulle kunna säga att Comhems reklamsnutt är en försmak av helvetet. Denna lilla sångsnutt har satt sig på min hjärna och jag kan inte bli av med den. Och det är väl det Comhems reklambyrå King vill. Men de skjuter sig själva i foten och det får direkt motsatt effekt. Reklambyråernas kamp att kommersialisera människors medvetanden på det sättet som de gör, är det som kallas för intrusive advertising. Motkraften blir då att i så hög grad undvika reklamen genom commercial avoidance.
De mentala reklamvirus som reklambyråerna skapar åt sina uppdragsgivare är oftast patetiska och de ser konsumenterna som fullständigt dumma i huvudet och tappade bakom en vagn. Och just för att de förminskar och underskattar människors intelligens, så sjunker tilliten till de företag som t.ex. Comhem, som anlitar en sån reklambyrå som King. Tilliten sjunker som sten i havet.
Ni vet väl gott folk, att spelplanen förändrats och marknadsförarnas positioner flyttats fram, genom det som kallas för neuroscience marketing? Jag är säker på att jag inte är ensam om att känna mig stressad av den massiva ström av marknadsföringstricks som når mina sinnen. För nu gäller det inte längre bara att jag ska påverkas via min syn, hörsel, och luktsinne, utan också via känsel, minnen och mina vänner. Och mina vänners vänner och fan och hans moster.
Stackars barn och ungdomar säger jag, som måste växa upp i detta sammelsurium av patetiska marknadsföringsfloskler och behöva förhålla sig till en värld som allt mer håller på att spåra ur. Till dig som tycker att vi lever i den bästa av världar, så ber jag dig tänka efter både en och två gånger innan du yttrar dig. Vill du ta på dig ansvaret för att nästa generation ska behöva växa upp med denna smörja?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar